Рекомендації батькам тих дітей, які мають схильність до стресів
-
Обмежте перегляд дитиною телепередач. Особливо шкідливими можуть бути фільми з невеликою кількістю реплік, оскільки дитина до нейтрального сюжету може додумувати фрази, які її найбільше вразили. У такому разі травматична ситуація стає пролонгованою та посилюється.
-
Обмежте прослухування рок-музики: вона порушує баланс внутрішнього ритму дитини.
-
Обмежте перебування дитини за комп'ютером, особливо до восьми років.
-
Не дозволяйте дитині дивитися і слухати те, що на Вашу думку, не є зразком для наслідування.
-
Щодня приділяйте увагу дитині, розмовляйте з нею, чітко промовляючи слова, грамотно будуючи речення.
-
Читайте разом (навіть із підлітками) і слухайте класичну музику.Запобігаємо загостренню психічного травмування дитини
Запобігаємо загостренню психічного травмування дитини
Рекомендації для батьків
Підтримка дитини в сімейному колі — основа її благополуччя. Якщо в дитинстві її люблять, емоційно підтримують батьки, рідні, дають можливість робити помилки та не сварять за них, то в дорослому віці їй буде легше долати стрес. Якщо ж дитина має відповідний негативний досвід, то їй буде складно розв'язувати стресові ситуації в дорослому житті. Адже дитині важливо бачити, що батьки підтримують та заспокоюють одне одного. Разом вони піклуються про дитину (дітей). Водночас одне одного підтримують брати та сестри.
- Дитині важливо відчувати, що її, окрім батьків, також підтримують люди похилого віку — дідусі, бабусі, інші родичі, — які пережили багато труднощів і стресових подій.
- Батькам варто намагатися бути спокійними, менше дивитися телевізійні новини, оскільки це може призвести до тривалого емоційного напруження, яке часто передається дитині.
- Слід уникати в присутності дитини емоційних обговорень трагічних подій, що відбуваються в країні, подробиць катувань і вбивств, ситуацій насильства.
- Варто частіше гуляти з дитиною на свіжому повітрі. Рухова активність, фізичні вправи позбавляють стану напруження та забезпечують позитивний настрій.
- Необхідно обов'язково звернутися до фахівця (практичного психолога, терапевта, невролога тощо), якщо в дитини часто змінюється поведінка, порушився сон, апетит; вона постійно неспокійна чи перебуває в пригніченому стані. Своєчасна психологічна допомога дасть змогу запобігти психічним розладам у дитини та появі можливих психосоматичних захворювань.
Правила для батьків щодо збереження в дитини позитивної мотивації до навчання
Правило перше: не бий лежачого. Низький бал — достатнє покарання дитини. Тому не варто двічі її карати за одні й ті самі помилки. Оцінку своїх знань дитина вже отримала у школі, а вдома від батьків вона очікує на допомогу. Однак замість цього часто одержує нові і вже несправедливі докори.
- Правило друге: щоб позбавити дитину недоліків, робіть їй не більше одного зауваження на день. Якщо постійно осмикувати дитину, вона може «відключитися» — перестати реагувати на ваші слова, стати нечутливою до ваших оцінок. Оберіть лише один її найбільший недолік і говоріть лише про нього.
- Правило третє: за двома зайцями поженешся, жодного не впіймаєш. Порадьтеся з дитиною і почніть спільно ліквідовувати ті навчальні труднощі, які для неї є найскладнішими. Так ви швидше порозумієтеся і дійдете згоди. Якщо ж вас насамперед турбує уміння дитини читати, не вимагайте від неї водночас і виразності, і уміння переказувати прочитане.
- Правило четверте: хвалити — виконавця, критикувати — виконання. Дитина схильна будь-яке оцінювання сприймати глобально, вважати, що оцінюють її особистість, а не роботу. Учитель оцінює виконання завдання за певними нормами: відповідно до кількості помилок. Дитина трактує цю оцінку по-своєму: «Я — хороша» або «Я — погана». Тому адресувати похвалу слід особистості дитини: «Молодець, ти вже вмієш розв'язувати задачі на дві дії!». Позитивне оцінювання має стосуватися школяра, який став трохи більше знати і вміти. Однак за такої персональної похвали критика має бути якомога безособовою: «Ти вчинив нечесно!» замість «Ти брехун!»; «У цьому завданні ти припустився трьох помилок» замість «Треба ж бути таким неуважним!», Така форма висловлювання негативного оцінювання стимулює виправлення дитиною помилок і не впливає на її ставлення до навчання, на віру в досягнення успіху.
- Правило п'яте: оцінюючи успіхи дитини, не порівнюйте її з іншими дітьми. Порівнювати успіхи дитини можна лише з її попередніми невдачами, а не з успіхами сусіда по парті. Адже навіть незначне досягнення дитини — це її успіх, перемога над собою, яка має бути помічена й оцінена дорослими.
- Правило шосте: не скупіться на похвалу. Кожну дитину є за що похвалити. Хоча часто батьки хорошу навчальну успішність дитини сприймають як належне: немає про що говорити, бо все як слід.
- Зате недолікам дитини можуть приділяти надто багато уваги. Постежте за собою: чи не граєте ви часом в одні ворота?
- Правило сьоме: виділяйте в морі помилок острівець успіху. Оцінювати роботу дитини слід диференційовано. Намагайтеся оцінювати всі складові завдання окремо, наприклад: «Порядок дій під час розв'язання задачі ти знаєш. Молодець. Додаєш також без помилок, а от віднімання перевір іще раз». Під час диференційованого оцінювання в дитини немає ілюзії абсолютного успіху, але й відчуття повної невдачі теж немає. У такому разі виникає ділова мотивація навчання: «Іще не знаю, але можу і хочу вивчити».
- Правило восьме: ставте перед дитиною конкретні та реальні завдання. Не варто спокушати дитину завданнями, які їй не під силу, тобто штовхати на шлях свідомої брехні. Так типовою є помилка батьків на кшталт: «Ти мені обіцяєш у школі не битися і не бігати коридорами?». Ліпше для початку взяти з дитини слово, що вона не поб'ється одразу, як прийде в школу, наприклад, до першого уроку.
- Правило дев'яте: зробіть оцінювання дитини наочним. Для молодшого школяра, особливо першокласника, важливо, щоб оцінка його роботи була не лише озвучена, а й матеріалізована — у зримих знаках. Це можуть бути навіть бали, але не за дванадцятибальною шкільною шкалою, а наприклад, за стобальною. Окремого оцінювання заслуговує естетичність, швидкість виконання завдань, помилки через неуважність та помилки «на знання правила», наявність крапок у кінці кожного речення і те, що дитина почала виконувати домашнє завдання вчасно, без нагадувань батьків. Для наочного порівняння успіхів першокласника можна створити різноманітні графіки, діаграми тощо. Окрім того, можна використати фішки, жетони, призи, кількість яких відображатиме наближення дитини до поставленої мети.
- Правило десяте: учіть дитину самостійно оцінювати свої досягнення. Уміння самооцінювання є необхідним компонентом уміння навчатися, а також основним засобом подолання труднощів. Якщо молодший школяр може самостійно розрізнити в балах, виставлених учителем, бали за грамотність і за почерк; якщо його навчили радіти, що сьогодні він розв'язав на один приклад більше, ніж учора, то батьки убезпечили його від почуття безпорадності та невпевненості, із якими складно зберегти позитивне ставлення до навчання та школи.
- Дитині важливо відчувати, що її, окрім батьків, також підтримують люди похилого віку — дідусі, бабусі, інші родичі, — які пережили багато труднощів і стресових подій.
- Батькам варто намагатися бути спокійними, менше дивитися телевізійні новини, оскільки це може призвести до тривалого емоційного напруження, яке часто передається дитині.
- Слід уникати в присутності дитини емоційних обговорень трагічних подій, що відбуваються в країні, подробиць катувань і вбивств, ситуацій насильства.
- Варто частіше гуляти з дитиною на свіжому повітрі. Рухова активність, фізичні вправи позбавляють стану напруження та забезпечують позитивний настрій.
- Необхідно обов'язково звернутися до фахівця (практичного психолога, терапевта, невролога тощо), якщо в дитини часто змінюється поведінка, порушився сон, апетит; вона постійно неспокійна чи перебуває в пригніченому стані. Своєчасна психологічна допомога дасть змогу запобігти психічним розладам у дитини та появі можливих психосоматичних захворювань.